Skip to content

Nu är det dags – Lär dig tillämpa AI i på jobbet med oss!

Teaser för utbildningen “kom igång med AI på jobbet”.

Jag ser med spänning fram emot att få utforska AI tillsammans med många nya kursdeltagare i höst på kursen “Kom igång med AI på jobbet“, där jag tillsammans med Micke Kring är kursledare. För ett drygt år sedan höll jag och Micke vår första gemensamma utbildning i praktisk tillämpning av AI i arbetslivet, och sedan dess har vi genomfört många olika kurser, hållit föreläsningar och workshops. Det har varit grymt lärorikt, och för att ta arbetet ett steg till ger vi nu en ny kurs i höst – kom igång med AI på jobbet. Det är en kurs jag längtat efter att designa, för den för samman så många aspekter av det jag gjort och jobbat med tidigare. Den väver samman mitt intresse för pedagogik med digital transformation och samhällets omställning. Så jag tänkte skriva några rader och beskriva något av vad som gör mig så nyfiken på detta utbildningsäventyr. Dels för den som är nyfiken på att gå kursen, men också för andra med intresse av att designa utbildning för samarbetslärande och erfarenhetsutbyte i arbetslivet.

Men jag tänkte börja med att backa bandet till mitt första möte med forskning inom AI. Mitt intresse för AI och dess potential att omforma vår interaktion med teknik har följt med mig ända sedan slutet på 00-talet, då jag var intresserad av möjligheten för autonoma agenter för lärande. Det känns nästan surrealistiskt att blicka tillbaka till 2012, då jag höll en keynote på en forskningskonferens i Skottland om AI och immersiva virtuella agenter. Jag minns tydligt känslan av att stå där, inför en sal full av forskare och experter, och prata om något som då kändes som ren science fiction: hur vi kunde använda erfarenheter från komplexa immersiva upplevelser, särskilt lajv, för att skapa trovärdig mänsklig interaktion med digitala avatarer. Min bakgrund som lajvare och rollspelare, där jag skrivit och producerat otaliga lajv både för underhållning och utbildning, gav mig ett ovanligt perspektiv på frågorna, vilket föranlett att jag var där på konferensen. Jag såg potentialen i att överföra den djupa inlevelse och interaktion som uppstår i lajv till den digitala världen. Det var spännande och utmanande i tanken, mer som en dröm om framtiden snarare än något vi skulle uppleva inom en snar framtid.

Nu, drygt ett decennium senare, står vi inför en verklighet där generativ AI gör dessa tidigare hypotetiska scenarier inte bara möjliga, utan vardagliga. Det är med denna resa bakom mig som jag tillsammans med min kollega Micke Kring nu lanserar kursen “Kom igång med AI på jobbet” som drar igång i september. Micke och jag delar en lång historia av engagemang i utbildning och design för lärande, särskilt inom ramen för skolans digitala transformation. Micke har varit en drivande kraft på Årstaskolan, där han outtröttligt arbetat för att integrera ny teknik i undervisningen på ett meningsfullt sätt. Jag å min sida, ledde tidigare tillämpad forskning inom lärande på RISE, där vi utforskade gränserna för vad som är möjligt inom digital pedagogik. Denna gemensamma bakgrund har inte bara format vår syn på hur vi kan skapa meningsfulla lärandeupplevelser i en digital kontext, den har också gett oss ett särskilt perspektiv på hur vi kan skapa bättre förutsättningar för att förbereda människor för en tid där AI kommer att spela en allt viktigare roll i vårt dagliga arbete.

När vi började designa kursen var vår ambition från början att skapa något spännande, en kurs vi själva skulle vilja gå. Vi ville inte bara experten och läraren. utan också medskaparen av en upplevelse, tillsammans med alla deltagare, som förändrar hur vi tänker på och interagerar med teknologi. En kurs där vårt eget engagemang som lärare och experter får oss själva att förflytta vår egen kunskapshorisont, samtidigt som vi också förflyttar deltagarnas. Vår vision av kursen är att vara en kurs som ska tänja på gränserna för deltagarnas kunskaper, och ge varje deltagare chansen att utforska, experimentera och skapa med AI-verktyg som för bara några år sedan kändes som ren science fiction. Detta samtidigt som vi vill lyfta blicken till det teoretiska planet, och reflektera kring frågor som etik, policy och strategi.

En central aspekt i vår pedagogiska approach är idén om att vända på det ofta vanliga upplägget. Istället för att ägna vår gemensamma tid åt föreläsningar, kommer vi låta deltagarna ta del av föreläsningar och annat läromaterial på egen hand mellan våra schemalagda träffar. Denna kommer att ges i korta stycken, så att det utan problem ska gå att ta del av kursens material och innehåll i mellanrummen, på pendlingen, i löparspåret eller när man diskar. Allt för att göra det så enkelt som möjligt att tillgodogöra sig innehållet. När vi sedan ses online kan vi fokusera på det som verkligen är spännande – diskussioner, problemlösning och praktiska övningar. Föreställ dig att du kommer till varje session fulladdad med ny kunskap, redo att testa dina idéer och bolla tankar med andra som är lika entusiastiska som du. Det är i dessa interaktioner, i mötet mellan olika perspektiv och erfarenheter, som vi av erfarenhet vet att nya tankar tänks, som får framtiden att bända sig i en ny riktning.

Men det som verkligen får mig att bli riktigt engagerad inför denna kurs är hur vi har integrerat Discord som en central del av lärupplevelsen. För många i offentlig sektor kan Discord vara ett okänt verktyg, eller kanske nått man vet att barnen har när de spelar datorspel. Men i detta sammanhang och i denna utbildning tror vi att denna plattform är bra. Riktigt bra. Föreställ dig en plats där du kan fortsätta diskussionerna långt efter att den formella sessionen är över. En plats där du kan dela dina senaste AI-experiment, få omedelbar feedback från kurskamrater och experter, och där nya idéer kan gro och växa i realtid. Det är precis vad vår Discord-server erbjuder. Vi har skapat olika kanaler för olika teman, så du kan enkelt hitta de diskussioner som intresserar dig mest. Vill du dela med dig av ett coolt AI-genererat projekt du just skapat? Det finns en kanal för det. Har du stött på ett etiskt dilemma i ditt arbete med AI? Det finns en kanal där du kan diskutera det med andra som brottas med liknande frågor. Men Discord är mer än bara en plattform för diskussion – det har möjlighet att bli en levande gemenskap som fortsätter att växa och utvecklas långt efter att den formella kursen är över. Tänk dig möjligheten att fortsätta lära, utbyta idéer och bygga nätverk med likasinnade långt in i framtiden. Det är precis vad vi hoppas skapa med denna kurs.

Innehållsmässigt har vi strävat efter att skapa en kurs som ger en så heltäckande bild av AI i offentlig sektor som möjligt, men på ett sätt som känns levande och relevant och är praktiskt möjligt för den som redan har fullt i kalendern. Vi kommer att utforska allt från grundläggande koncept och tekniska aspekter till etiska överväganden och praktisk implementering. Men detta är inte bara en teoretisk övning – vi kommer att dyka djupt in i verkliga exempel, experimentera med en uppsjö olika AI-verktyg, och tillsammans utforska hur AI kan förändra och utveckla olika aspekter av offentlig verksamhet och deltagarnas arbetssätt, metoder och verktyg.

Jag är också särskilt glad över att vi har kunnat engagera ledande experter och forskare i kursen, som Stella Riad, Johan Magnusson, Kristina Knaving och Tomas Lindroth. Deras perspektiv och kompetens kommer att bidra till att lyfta kvaliteten på samtal och diskussioner, introducera nya begrepp och perspektiv, och bidra till utveckling av deltagarna på många olika sätt.

Ett tydligt fokus för oss i kursen är vårt fokus på praktisk tillämpning och erfarenhetsbaserat lärande. Vi kommer inte bara att prata om AI – vi kommer att använda det, experimentera med det, och utforska dess gränser tillsammans. Föreställ dig att du kommer till jobbet en dag och inser att du kan automatisera en tidskrävande process med hjälp av en AI-modell du själv har tränat. Eller att du kan generera insiktsfulla rapporter och analyser med hjälp av verktyg du har lärt dig att använda under kursen. Det är precis den typen av praktiska, omedelbara resultat vi strävar efter. Och med detta i tanken är jag så otroligt nyfiken på att se hur deltagarna kommer att använda det de lär sig för att driva innovation inom sina respektive organisationer. AI är inte bara en teknisk fråga, utan också en fråga om kreativitet, etik och organisatorisk förändring. Genom att samla deltagare från olika delar av offentlig sektor, hoppas vi skapa en smältdegel av idéer och perspektiv som kan leda till verkligt transformativa lösningar.

Flexibilitet är en annan nyckelaspekt av vår kursdesign. Vi förstår att tjänstepersoner i offentlig sektor ofta har pressade scheman och varierande arbetssituationer. Därför har vi utformat kursen så att du kan anpassa ditt lärande efter dina egna behov och förutsättningar. Med en kombination av förinspelat material, live-sessioner och asynkron kommunikation via Discord, kan du ta del av kursen på ett sätt som passar just dig. Detta är inte bara en fråga om bekvämlighet – det handlar om att skapa optimala förutsättningar för djupt, meningsfullt lärande. Så när jag tänker på “Kom igång med AI på jobbet” känner jag en förväntan som det var länge sedan jag kände för en utbildningsstart.

Kursen startar den 10 september, med en andra omgång som börjar den 11 november. Blir du nyfiken finns det fortfarande platser kvar. Jag ser verkligen fram emot att möta alla deltagare för att tillsammans utforska de spännande möjligheter som AI erbjuder för offentlig sektor. Vår förhoppning är att detta blir mer än bara en kurs, utan att det också blir en resa och en chans att vara med och forma arbetssätt och praktiker, och dela insikter och kunskaper om morgondagens offentliga sektor. Så, blir du som jag pepp och nyfiken, tveka inte att anmäla dig. Det kommer bli grymt kul och givande!

Kursen ges av RISE – Research Institutes of Sweden, i samarbete med SCDI – Swedish Centre for Digital Innovation.

Till kursanmälan!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *