Skip to content

Trump 2.0 och den amerikanska upplysningens nedmontering

Under min morgonpromenad i Göteborg betraktar jag en vinter som långsamt övergår i en försiktig vår. Nyhetsflödet från andra sidan Atlanten vittnar om en annan sorts förändring. En där ljuset inte tilltar utan stadigt avtar. Det är sorgligt och svårt att ta in vad som sker. I USA, vad som varit världens mäktigaste demokrati och länge dess intellektuella fyrbåk, pågår en systematisk demontering av samhällets kunskapsstrukturer som saknar motstycke i modern tid.

Det som nu sker i USA kan inte förstås enbart som ett uttryck för de ideologiska skiften som normalt brukar prägla det politiska landskapet i en fungerande demokrati. Det rör sig om något mer genomgripande. En medveten och systematisk nedmontering av idén om kunskap som en hörnsten för uppbyggnaden av samhällets funktioner. En politisk process som når allt från förskolebarn i fattiga områden till världsledande forskningsinstitutioner, från bybibliotek i Mellanvästern till elituniversitetens laboratorier.

Med denna text vill jag försöka ta ett steg tillbaka och sortera mina tankar det som nu sker. Jag vill försöka se helheten, mönstret, och implikationerna, inte minst för oss i Europa och Sverige. För vad händer med demokratin, och det globala kunskapssamhället, när dess främsta motor plötsligt läggs i bakåtväxel? Kanske hjälper denna reflektion dig att bilda dig en egen uppfattning om det som nu syns utspela sig.

Demokratins bärande idéer förlorar fäste

I Washington ekar korridorerna allt tystare för varje vecka som går. Sedan Donald Trump återvände till Vita huset i januari 2025 har han, med hjälp av Tesla-grundaren Elon Musk och hans nyinrättade Department of Government Efficiency, eller DOGE, påbörjat en nedmontering av den federala statsapparaten som saknar motstycke i modern amerikansk historia. Det som nu sker drabbar särskilt de strukturer som producerar, förvaltar och förmedlar kunskap.

Universitet förlorar forskningsfinansiering. Skolor i utsatta områden ser sina federala stöd försvinna. Bibliotek förbereder sig för stängning. Forskare överväger att lämna landet. Skolbarn förlorar tillgång till pedagogiska program som funnits i decennier.

Scientists warn the Trump administration’s drastic cuts for medical research endanger patients, will cost thousands of jobs – and threaten America’s standing as a world leader in science and innovation,” rapporterar AP News, och illustrerar hur amerikanska forskare ser på sin situation.

Förändringarna följer på punkt efter punkt de rekommendationer som formulerats i det kontroversiella “Project 2025”, ett 900-sidigt dokument framtaget av tankesmedjan Heritage Foundation som blivit den nya administrationens främsta utgångspunkt för dess politik. Projektets vision är en drastiskt mindre federal regering och en radikal decentralisering av utbildning, forskning och kultur. Det går att följa hur Trumpregimen uppfyller målen i Projekt 2025 och hittills går det förvånansvärt fort. Trackern där man kan följa processen ger också en tydlig indikation på vad som väntar framöver.

Daniel Graham, partner på advokatfirman McDermott Will & Emery, konstaterar i PoliticoEvery action the administration has taken to date on this issue and in response to litigation in federal courts regarding other executive orders indicates that the administration will seek to achieve the results through other means.

Med andra ord – när domstolar blockerar åtgärder hittar Vita huset nya vägar att nå samma mål. Det som gör situationen särskilt alarmerande är att angreppen på kunskapssamhället sker parallellt med en bredare attack på demokratiska institutioner och normer.

Harvardprofessorn Steven Levitsky, medförfattare till böckerna “How Democracies Die” och “Competitive Authoritarianism”, säger till The New York TimesWe look at these comparative cases in the 21st century, like Hungary and Poland and Turkey. And in a lot of respects, this is worse. These first two months have been much more aggressively authoritarian than almost any other comparable case I know of democratic backsliding.

Särskilt oroande är den systematiska karaktär som präglar åtgärderna. Det rör sig inte om en slumpartad serie budgetnedskärningar, utan om ett samordnat och systematiskt angrepp på hela det amerikanska utbildningslandskapet, från förskola till universitet och bibliotek.

Head Start blir no start

I februari 2025, bara veckor efter Trumps tillträde, frös Vita huset plötsligt finansieringen för Head Start, ett federalt program som sedan 1965 erbjudit förskoleverksamhet för barn från familjer med låg inkomst. För miljontals amerikanska barn har programmet varit en livlina till tidig utbildning och omsorg. Omkring 39 miljoner amerikanska barn har dragit nytta av Head Start sedan programmet startade. För familjer med svag ekonomi har det möjliggjort både barnomsorg och undervisning, och har låtit föräldrar arbeta samtidigt som barnen får möjlighet att utvecklas. Nedläggningen av Head Start synliggör tre centrala aspekter i Trumpregimens angrepp mot kunskapssamhället – dess ideologiska karaktär, dess snabbhet, och dess oproportionerliga påverkan på de som mest sårbara i samhället.

Ideologiskt speglar nedläggningen visionen bakom Project 2025, att tidig barnomsorg bör vara en angelägenhet för det privata snarare än att vara en offentlig verksamhet. Programmet avvecklas inte för att det misslyckats. Studier har konsekvent visat dess fördelar för barns långsiktiga utveckling. Programmet avslutas för att det representerar en samhällsmodell som administrationen principiellt motsätter sig. Här är ideologisk utgångspunkt viktigare än evidens.

Snabbheten är slående. Utan varning, omfattande analys eller övergångsperiod frystes medlen, vilket tvingade många Head Start-center att omedelbart stänga. Mönstret av plötsliga, drastiska beslut återkommer genom hela administrationens politik.

Nedläggningen visar också hur de mest sårbara drabbas först. För välbärgade familjer är förlusten av Head Start marginell, de har andra alternativ. För familjer med låg inkomst utgör den en dubbel förlust, både av den barnomsorg som möjliggör förvärvsarbete, och av tidig undervisning som är viktig för att ge dessa barn goda förutsättningar i fortsatt utbildning.

Utbildningsdepartemente läggs ner

Den 12 mars tog Trumpregimen nästa dramatiska steg mot en fullständig omstrukturering av det amerikanska utbildningslandskapet. Utbildningsdepartementet meddelade att det skulle avskeda nästan hälften av sin personal, det första steget i en total avveckling av departementet. När utbildningsminister Linda McMahon tillfrågades om uppsägningarna skulle leda till departementets avveckling, svarade hon: “yes,” och tillade att det “was the president’s mandate.” En vecka senare, den 20 mars, undertecknade Trump en presidentorder som inledde den formella processen att avveckla departementet som grundades 1979 under president Jimmy Carter. Departementet, med en årlig budget på 268 miljarder dollar, hanterar allt från federala studielån till att överse efterlevnad av medborgerliga rättigheter i utbildningssystemet.

Avvecklingen av Utbildningsdepartementet har länge varit ett mål för den mer högerorienterade delen av det republikanska partiet. Medan tidigare republikanska presidenter främst uttalat retoriskt stöd för idén, har Trump nu tagit konkreta steg för att förverkliga den. Utvecklingen utgör en grundläggande förändring i den federala regeringens förhållande till utbildningspolitik och en återgång till en modell som fanns före 1960 där delstaterna hade nästan total kontroll. Historiskt har modellen lett till stora regionala ojämlikheter, brist på nationella standarder, och kronisk underfinansiering i fattiga områden. Tillsammans med avvecklingen av departementet försvagas även dess viktigaste program som rör federala anslag till skolor i fattiga områden.

Project 2025 explicitly calls for phasing out the $16 billion Title I funding program over the next 10 years, which would eliminate the largest federal investment in high-poverty schools,” rapporterar Education Week. “This plan represents a dramatic shift in federal education policy that has had bipartisan support for decades.

Project 2025 rekommenderar i sina förslag att konvertera så kallade Title I-medel till breda bidrag med minimal federal styrning, som ett övergångssteg innan de helt avvecklas. Strategin att först decentralisera, sedan nedmontera återkommer också den som en allmän metod i Trumpregimens politik. Dessa medel som nu avvecklas har varit det som motiverar delstater att delta i nationella bedömningssystem. Utan det federala ekonomiska incitamentet riskerar USA att förlora sin förmåga att ens mäta utbildningskvalitet på nationell nivå.

Universitetens kris

För amerikanska universitet och högskolor har Trumpregimens återkomst kommit att innebära en djup och akut kris. De har ställts inför en kombination av drastiska nedskärningar i forskningsfinansiering, angrepp på den akademiska friheten och ett helt nytt politiskt landskap för högre utbildning. Särskilt anmärkningsvärt är fallet med Columbia University. Efter protester relaterade till Gaza-kriget på campus anklagade administrationen universitetet för att tolerera antisemitism och drog in federal finansiering värd över 400 miljoner dollar. “Columbia University agrees to some Trump demands in attempt to restore funding,” rapporterar Reuters och skriver vidare “The university agrees to reform its disciplinary process, hire security guards with police powers, and appoint a new official to review Middle East-related education programs.

Fallet visar hur en ny modell för federal kontroll över akademiska institutioner nu implementeras. Genom att använda forskningsfinansiering som hävstång kan administrationen nu tvinga fram förändringar i universitetspolicy som traditionellt helt varit en fråga för akademin själv. Minst 60 andra universitet har varnats att de riskerar liknande åtgärder, något som skapat en våg av självcensur och policyförändringar över hela landskapet för högre utbildning.

I ett målande citat beskriver Politico administrationens taktik – “‘They need to see the institutions experiencing pain’…. After Columbia was punished with withdrawn support (over $400 million was pulled), the White House announced a list of strict conditions — including changes to admissions and discipline — that the university must meet to get its funding back.

Parallellt pågår ett systematiskt angrepp på program för mångfald, jämlikhet och inkludering (DEI) vid amerikanska högskolor. Den 14 februari gav Utbildningsdepartementet landets lärosäten två veckor att avveckla alla sådana program eller riskera förlust av federal finansiering. “More than 50 universities face federal investigations under Trump’s anti-DEI campaign,” rapporterar AP News. Det finns en hel del rimlig kritik mot flera av de DEI-verksamheter som bedrivits vid universitet och högskolor i USA, men tillvägagångssättet som Trumpregimen har för att avveckla dessa får långtgående konsekvenser för universitetens själva funktion och för den akademiska friheten. För universitet som historiskt sett det som en del av sitt uppdrag att främja social mobilitet och rättvisa utgör utvecklingen ett fundamentalt skifte. Program avsedda att öka representation av underrepresenterade grupper har ställts in och rekryteringsinitiativ har modifierats eller avvecklats.

En ytterligare anmärkningsvärd del av angreppet mot akademin är också ett regelrätt krig mot själva språket som används inom kunskapsinstitutionerna. New York Times har sammanställt över 200 ord som Trumpregimen aktivt försöker radera från federala dokument, webbplatser och kommunikation. Listan omfattar inte bara uppenbara DEI-termer som “mångfald”, “jämlikhet” och “inkludering”, utan också grundläggande vetenskapliga och demografiska begrepp som “klimatkris”, “klimatvetenskap”, “ras”, “etnicitet”, “minoritet” och “kvinnor”. Den orwelliska språkrensningen är särskilt djupgående vid universitet och forskningsinstitutioner. Forskningsansökningar som innehåller ord från den förbjudna listan flaggas automatiskt för särskild granskning. Anslagen kan sedan avslås, inte på grund av bristande vetenskaplig kvalitet, utan på grund av “fel” ordval. Trots att administrationen framställer sig som förkämpar för yttrandefrihet skapar språkpolicyn en stor självcensur inom akademin.

Som New York Times uttrycker det – “the pattern of vanishing words established here suggests Mr. Trump and his administration may be more interested in chilling the national conversation — at least when it comes to their own disfavored topics — than in expanding it.

Slutligen planerar administrationen en radikal omstrukturering av det federala systemet för studielån. I linje med Project 2025 ska hela det federala studielånsprogrammet flyttas från Utbildningsdepartementet till Small Business Administration, samtidigt som många av de program för inkomstbaserad återbetalning som införts under demokratiska administrationer ska avvecklas.

Project 2025 outlines proposals to curtail existing student loan forgiveness and income-based repayment programs, privatize all federal lending programs, and eliminate Parent Plus loans,” rapporterar utbildningsexperter. I ett land där kostnaderna för högre utbildning exploderat under de senaste decennierna hotar dessa förändringar att göra college och universitet ännu mer otillgängliga för studenter från mindre priviligerade miljöer.

Nedmonteringen av National Institute of Health (NIH)

Bland de mer dramatiska delarna av Trumpregimens angrepp på kunskapssamhället är beslutet att drastiskt skära ned finansieringen till biomedicinsk forskning genom National Institutes of Health (NIH). “Trump’s drastic cuts to the National Institutes of Health (NIH) not only threaten essential biomedical research in the US, but the livelihoods of researchers – and some are seriously considering leaving the country,” rapporterar The Guardian.

I februari i år implementerade administrationen en policy som skulle skära ned NIH-finansieringen till forskningsinstitutioner genom att begränsa ersättning för indirekta kostnader till 15%, från tidigare genomsnitt på 28-60%. Förändringen är i praktiken en nedskärning på cirka 4 miljarder dollar årligen, pengar som är avgörande för att upprätthålla stora delar av områdets forskningsinfrastruktur. Vad Trumpregimen avfärdar som “overhead” är i själva verket grundläggande för att forskning ska kunna bedrivas.

Dr. Elena Fuentes-Afflick, vetenskaplig chef vid Association of American Medical Colleges, förklarar för AP NewsYou need electricity, you need water, you need hazardous waste disposal, you need IT security, you need building security.

Efter att 22 delstater stämt den federala administrationen utfärdade en federal domare ett tillfälligt stopp för implementeringen av dessa nedskärningar. Men osäkerheten har redan skadat forskningsverksamheten nationellt. Johns Hopkins University, USAs största mottagare av federala forskningsmedel, har meddelat att de kommer att skära 2 200 jobb. Harvard och Stanford har infört anställningsstopp.

AP News rapporterar att “the University of Washington’s medical school in Seattle could lose $90 million to $110 million in funding – and that might mean having to scale back ongoing clinical trials involving a list of diseases from Alzheimer’s to childhood cancer.” För forskare som ägnat sina liv åt att utveckla behandlingar för sjukdomar som Alzheimers, cancer eller diabetes är situationen förödande.

John Tuthill, neurobiolog vid University of Washington, säger till The GuardianFor the last 50 to 75 years, the NIH has been the biggest funder of biomedical research in the world. Most advances in medicine, at some point, were seeded by NIH funding.

Särskilt oroande är att dessa nedskärningar hotar långsiktig grundforskning, den typ av forskning som kan verka abstrakt i nuet men som ofta leder till revolutionerande genombrott decennier senare. Privat finansiering kan inte enkelt ersätta denna roll, då företag tenderar att fokusera på kortsiktiga, kommersiellt gångbara projekt. En svår konsekvens för USA är att många forskare nu överväger att lämna landet.

Haroon Popal, postdoc vid University of Maryland, sägerI’m not a professor yet. I’m not a full fledged independent scientist yet. So, us losing these grants is like an entire generation of scientists not being able to continue.” Han överväger att flytta till Kanada.

Oroande ur ett folkhälsoperspektiv är att experter inom kritiska områden som zoonotiska sjukdomar nu lämnar USA och då försvaga institutioner som bidrar med värde långt utanför landet. I en tid av ökande risk för pandemier kan förlusten av sådan expertis få globala konsekvenser.

Biblioteken blir färre och mindre

Det amerikanska biblioteksväsendet, ett fundament i landets demokratiska infrastruktur sedan 1800-talet, står också det inför en existentiell kris under Trumpregimen. Den 14 mars undertecknade presidenten en order som syftar till att eliminera Institute of Museum and Library Services (IMLS), den federala myndighet som är huvudfinansiär för bibliotek och museer.

Trump signs executive order to ‘eliminate’ agency that funds libraries and museums,” rapporterar The Art Newspaper. “The IMLS is the sole federal agency dedicated to providing funding and support for library services across the United States.

För många bibliotek, särskilt i glesbygdsområden och socioekonomiskt svaga områden, är IMLS-finansiering avgörande för att kunna upprätthålla grundläggande verksamhet. I Michigan rapporterar Public Radio att delstatens cirka 1 300 bibliotek tar emot nästan 4,8 miljoner dollar från IMLS årligen.

Not having that would be devastating,” säger Michigan State Librarian Randy Riley. “Not just for the Library of Michigan, but for libraries, library users, schools, academic institutions in the state of Michigan.

Bibliotek har historiskt sett varit demokratiska institutioner som erbjuder fri tillgång till information och kultur för alla medborgare. De har också varit viktiga för att överbrygga den digitala klyftan i USA. Omkring 77 miljoner amerikaner förlitar sig på bibliotek för internetåtkomst, enligt Leo S Lo, ordförande för Association of College and Research Libraries.

I sin artikel i The Guardian skriver LoTo understand why this matters so deeply, it’s crucial to recognize what IMLS actually does… It invests hundreds of millions of dollars annually to help institutions develop literacy programs, workforce training, digital resources, cultural preservation and civic engagement initiatives. Cutting this funding is more than just budget trimming. It means dismantling essential community infrastructure.

Det är också oroväckande att se den ideologiska omriktning som administrationen eftersträvar för de bibliotek som överlever. Efter att ha utfärdat ordern att eliminera IMLS utnämnde Trump Keith Sonderling till ny tillförordnad chef för myndigheten, med ett explicit uppdrag att omforma dess verksamhet.

AP News citerar Sonderlings tillträdesuttalande‘I am committed to steering this organization in lockstep with this Administration to enhance efficiency and foster innovation,’… ‘We will revitalize IMLS and restore focus on patriotism, ensuring we preserve our country’s core values, promote American exceptionalism and cultivate love of country in future generations.’

Politiseringen av biblioteksväsendet är ett dramatiskt avsteg från den traditionella modellen där bibliotek fungerat som neutrala institutioner dedikerade till att tillhandahålla information och kunskap från alla perspektiv.

Parallellt har försök att censurera och förbjuda böcker ökat dramatiskt över hela USA. Leo S Lo noterar i The Guardian: “Last year alone, the American Library Association reported 1,247 attempts to ban library books nationwide, largely targeting works related to race, gender identity and LGBTQ+ experiences.

Denna kombinerade attack på bibliotekens finansiering, oberoende och innehåll är ett systematiskt angrepp på en av demokratins mest grundläggande institutioner, den fria tillgången till information och kunskap.

Ett mönster av förfall

För att förstå omfattningen av vad som pågår i USA måste vi se helheten, mönstret som framträder när alla dessa disparata angrepp betraktas tillsammans. Det som sker är inte isolerade budgetjusteringar utan en koordinerad kampanj som påverkar hela spektrumet av kunskapsproduktion och -förmedling. När Head Start förlorar finansiering skadas förskolebarnens möjligheter att utveckla grundläggande kognitiva förmågor. När Utbildningsdepartementet nedmonteras försvåras nationella utbildningsstandarder och stöd till utsatta skolor. När universitet förlorar forskningsfinansiering hotas avancerad forskning inom allt från cancer till klimatförändringar. När bibliotek förlorar federal finansiering minskar tillgången till böcker och internet för miljontals amerikaner. Det är det fullskaliga systemiska angreppet som gör situationen så exceptionell. Varje enskild process i sig påverkar inte helheten i större omfattning, men den samlade effekten blir en fundamental försvagning av USAs kunskapsinfrastruktur som kommer att ta decennier att återuppbygga.

Konsekvenserna kommer sannolikt att påverka det amerikanska samhället i generationer. Barn som går miste om tidig utbildning genom Head Start har statistiskt sett sämre utsikter genom hela utbildningssystemet. Skolor som förlorar Title I-finansiering kommer att ha svårare att erbjuda kvalitetsutbildning till låginkomstfamiljer. Universitet som förlorar forskningsfinansiering riskerar att se sina främsta talanger utvandra. Bibliotek som stänger lämnar samhällen utan tillgång till information och kultur. Den kumulativa effekten blir ett samhälle med större kunskapsklyftor, där tillgången till kvalitetsutbildning och information alltmer avgörs av familjens ekonomiska ställning och geografiska position.

Den europeiska utmaningen

För oss i Europa får nedmonteringen av det amerikanska kunskapssamhället stora och omedelbara konsekvenser. I över 75 år har världen förlitat sig på USA som den främsta motorn för vetenskaplig innovation och akademisk excellens. Från vaccin till internet, från banbrytande läkemedel till grundläggande forskningsgenombrott, har amerikansk forskning drivit global utveckling. Nu ser den ut som att vi står inför att se den tiden i backspegeln. Kunskap är makt. När denna motor nu saktar ner, eller om den i ett allra värsta fall avstannar helt, uppstår ett vacuum som någon annan måste fylla. Vem det blir – Kina, Europa, eller en mer fragmenterad koalition av aktörer – kommer att avgöra utvecklingen av kunskap globalt. Inte bara vilken omfattning den har, utan även riktning.

I en tid där det globala utbildningslandskapet står inför en häpnadsväckande systemtransformation, förflyttas alla aktörers positioner, såväl möjligheter som utmaningar och problem. För Sverige, med vår långa tradition av såväl god utbildning som forskning, öppnar sig möjligheten att spela en mer framträdande roll. Vi skulle kunna utveckla strategier än mer för att attrahera de forskare och innovatörer som nu överväger att lämna USA, men också andra länder som idag rör sig i allt mer auktoritär inriktning. Ett konkret steg vore att etablera ett program som erbjuder snabbspår för forskare vars arbete är politiskt hotat i sina hemländer, inklusive USA. Sverige kunde också söka djupare institutionella partnerskap med amerikanska forskningsinstitutioner för att säkra stabiliteten för viktig forskning och forskningsinfrastruktur även när den politiska miljön förändras.

Men Europa och Sverige har också ett djupare ansvar. Kunskapssamhällets grundläggande värderingar – öppenhet, lärande och kritiskt tänkande, ges bäst kraft i en demokrati och fri opinionsbildning. När dessa ideal nu hotas i USA, har Europa ett ansvar att träda fram som deras försvarare, inte av egenintresse utan i övertygelsen att dessa ideal är avgörande för mänsklighetens och våra samhällens fortsatta utveckling.

En gravsten med texten "Kunskapens torn restes mot skyn. Nu fallen och krossad, djupt dner i dyn. 1776-2025"

Den pågående nedmonteringen av det amerikanska kunskapssamhället handlar ytterst om kunskapens roll i demokratin. I ett demokratiskt samhälle har kunskap flera vitala funktioner. Den möjliggör för informerade och kunniga medborgare, Den tillhandahåller gemensamma fakta som grund för samhällsdebatt och opinionsbildning. Och den erbjuder en mekanism för samhällets kollektiva problemlösningsförmåga. När dessa funktioner medvetet försvagas och monteras ner på det sätt vi nu ser i USA, påverkas demokratins förutsättningar i grunden.

För oss i Europa är utmaningen nu att inte bara att passivt bevittna denna fullskaliga nedmontering, utan i ställe att aktivt möta den genom att stärka våra egna kunskapsinstitutioner, erbjuda en tillflyktsort för hotad forskning och forskare, och tydligt artikulera en alternativ vision där kunskap förblir en central samhällelig resurs och ett offentligt ansvar. I en tid när upplysningens grundvärderingar utmanas måste vi som värnar om demokratin, vi som sätter kunskap i centrum av samhällsutvecklingen, och vi som vill se en ljusare framtid, träda fram. Det är inte bara en strategisk nödvändighet utan också vår plikt.

3 Comments

  1. @blog Precis så, men motstånd kommer och det är bara inte checks & balance.

  2. @blog Sveriges Television har en utmärkt möjlighet och göra bra teve av detta. Anders Lundin som programledare. Ni vet ett antal amerikaner som får åka på ett djupare besök i Sverige. Deras ättlingar. Nu är de utbytta mot Kanadensare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *