Om mig

Carl HeathHej!

Jag är Carl Heath. Jag är 42 år gammal och arbetar som forskare och designer på RISE Interactive. Jag är också ansvarig för  ICT LearningRISE.

Här skriver jag emellanåt på svenska. På engelska skriver jag på Medium.

Jag intresserar mig framförallt för IT och lärande, politik, digital samhällskunskap, kultur, robotik, makerkultur, spel och skapande av olika slag.

Bakgrund

Före det att jag började arbeta på Interactive Institute Swedish ICT jobbade jag, i kronologisk ordning, i Försvarsmakten, Riksteatern, Sverok,  Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer (LSU) och Technohuman AB.

Efter det ägnade jag strax över ett decennium på GR, Göteborgsregionens Kommunalförbund, i olika positioner. På GR grundande jag GR Upplevelsebaserat Lärande (idag en del av Pedagogiskt Centrum). Jag var under ett antal år också chef för avdelningen för utbildningssamverkan samt chef för gymnasieantagningen.

Jag har en utbildningsbakgrund vid Göteborgs Universitet där jag studerat statsvetensakap, internationella relationer, samhällsvetenskap, pedagogik och IT. Min biografi kan man i helhet finna på Linkedin.

Genom åren har jag haft förmånen att få vara projektledare, designer, konsult och rådgivare inom ett stort antal projekt och verksamheter. Bland favoritprojekten återfinns:

Projekt:

  • MakerDays. Tvådagars worskhopkonferens på temat makerkultur och lärande
  • Digitalsamtal. Poddradio om digital samhällskunskap med Anders Thoresson, journalist.
  • Innovation för Rehab. Att skapa bättre former för lärande inom psykisk ohälsa.
  • Children Make. Makerkultur möter barnrättsfrågor och internationella relationer, i samarbete med Svenska Institutet.
  • Makerspace i skolan. Hur fördjupas och sprids arbetet med makerkultur, makerspace och programmering i skolan? En nationell testbädd finansierad av Vinnova.
  • Väsby Lärlabb. Stöd i innovationsprocesser i Upplands Väsby.
  • CBRNE Learning – Forskning och utveckling av en deltagarcentrerad, mobil lärmiljö för blåljuspersonal.
  • SIDD – Swedish Initiative on Digital Diplomacy. Utveckling och genomförande av Design Thinking workshop för internationella diplomater på uppdrag av UD.
  • Monki R&D – Forskning och utveckling av innovativa butiskkoncept för Monki (H&M).
  • GRO – Forskning inom gränsöverskridande i Onlinerollspel (2010-2012)
  • GR Utbildning öppen data och visualisering (2011-) Projektledare
  • GR Utbildning gymnasieantagning (2010-) Chef
  • Mobile Learning Envoronments (2005-2007) Utbildningsspecialist och speldesigner
  • Levande Bibliotek (2004-2008) Projektledare
  • Demokratitorget (2006-2009) Konceptutvecklare och projektledare

Konst och konstnärlig forskning:

  • Som grundare och medlem i Scenlaboratoriet har jag producerat och medskapat Placebo (2013), Human and Machine (2014) och In a Coded Reality (2014).

Spel:

  • Demokrativerkstan vid Sveriges Riksdag (rollspel för besökande skolklasser) (2005-2014) Speldesigner
  • Smitta, Älskar, älskar inte och Positive –  Spel inom området sexuell hälsa och rättigheter (2004-2008) Speldesigner
  • Pank – Spel i konsumenträttsfrågor (2008) SpeldesignerEn fullständig spelbiografi finns på Nordic LARP wiki.

Interaktiv film:

  • Rådgivarna  (2006) (Manus, Regi, Producent)
  • Rådgivarna 2 (2008) (Manus, Regi)
  • MR-filmen (2010) (Manus, Regi, Producent)

Kurser jag ansvarat för:

  • Educational Game Design (Academedia)  Lärare (2007-2010)
  • Introduction to Games and Learning (Malmö Högskola) Lärare (2007-2010)
  • Internationell Projektledning (Yrkeshögskolan) Lärare (2006-2009)
  • Pedagogisk Projektledarutbildning (Yrkeshögskolan) Utbildningsansvarig och lärare (2003-2005)

Föreläsningar:

Jag föreläser ofta såväl i Sverige som internationellt, på Svenska eller Engelska. Merparten av mina föreläsningar finns att tillgå på Slideshare. Ämnesområden har varierat över tid, men inkluderar bland annat:

  • Digital Samhällskunskap
  • Makerkultur
  • IT och lärande
  • Design Thinking
  • Projektledning
  • Konflikthantering
  • Omvärldsbevakning
  • Spel och lärande
  • Speldesign
  • Gamification

Ett urval av konferenser jag föreläst på:

  • Game in Action 2007 (Göteborg) (Paper presentation)
  • Skolforum (Stockholm) 2009 (Föreläsare)
  • Framtidens Lärande (Stockholm) (2010)
  • Mötesplats Skola (Göteborg) (2010)
  • Interactive Storytelling – Third Joint Conference on Interactive Digital Storytelling, ICIDS 2010 (Edinburg) (Keynote)
  • Mötesplats Skola (Göteborg) (2011)
  • Nordiska Skolledarkongressen (Göteborg) (2012) (Föreläsare)
  • Skolfederation (Stockholm) (2012) (Föreläsare)
  • Story World 2012 (Hollywood) (Föreläsare)
  • Swedish Internet Days (Stockholm) (2012) (Föreläsare)
  • Mötesplats Skola (Göteborg) (2012) (Föreläsare)
  • Kommits (Tylösand) (2012) (Föreläsare)
  • Scandinavian Developers Conference (Göteborg) (Föreläsare)
  • Mötesplats Skola (Göteborg) (2013) (Föreläsare)
  • Visual Forum (Göteborg) (2013) (Föreläsare)
  • BETT Show (London) (2014) (Föreläsare)
  • Futur en Saine (2014) (Paris) (Föreläsare, jurymedlem)
  • Svenska Ambassaden i Belgrad (2014) (Föreläsare)
  • BETT Show (London) (2015) (Föreläsare)
  • MEG (2015) (Föreläsare)
  • Tillgänglighetsdagarna (2015) (Stockholm) (Föreläsare)
  • Bok- och Biblioteksmässan (2015) (Föreläsare)
  • EdTech Sweden (2015) (Föreläsare)
  • Svenska Generalkonsulatet i Istanbul (2015) (Föreläsare)
  • BETT Show (London) (2016) (Föreläsare)
  • Näringsdepartementet (Stockholm) (2016) (Föreläsare)
  • SETT (Stockholm) (2016) (Föreläsare)
  • Skolforum (Stockholm) (2016) (Föreläsare)
  • SETT Syd (Malmö) (2016) (Föreläsare)

Workshops:

Jag håller i workshops och processleder inom ett antal olika områden, Såväl i Sverige som i utlandet. Jag har svarat för processledning och utvecklingsprocesser i Storbritannien, Danmark, Norge, Island, Ukraina, Grekland, Uganda, Zambia, Sri Lanka, Kambodia, Thailand, Singapore, and USA. Teman på workshops har inkluderat bland annat förändringsarbete, digitaliseringsprocesser, omvärldsbevakning och analys, design och design thinking.

LARPs:

Från 1992 och framåt har jag skrivit, designat och producerat ett stort antal lajv (live action role playing games, larps) . Bland de jag gjort återfinns Testamentet (1998), OB7 (2002) och REVA (2012). För en komplett spelbiografi, se Nordic Larp Wiki.

Nuvarande och tidigare rådgivande arbete:

Jag har också rådgivit ett större antal kommuner, regioner, företag och föreningar.

Media:

Video via Interactive Institute återfinns här, här och här.

Delar av det jag skrivit i en akademisk kontext återfinns på Research Gate.

Jag skriver sporadiskt texter på engelska som går att läsa på Medium.

Jag har skapat en facebookgrupp för digital samhällskunskap som finns här.

Tillsammans med Anders Thoresson driver jag podden Digitalsamtal.

Jag finns på följande kanaler:

Twitter @carlheath

Skype carlheath

Mail: carl.heath@ri.se

Åsikter, tankar och kommentarer på dessa sidor är personliga.

Comments

Comments are closed.